Wandelingen Bar Jardin

In de parel der Kempen vind je heel wat leuke wandelingen. Zo ook in de buurt van onze brasserie Bar Jardin. Hieronder vind je enkele wandelingen die zeker de moeite waard zijn.

1367. ZOERLE-PARWIJS 13,7 km

Ten westen van Tessenderlo ligt net buiten het dorp Zoerle-Parwijs de Brasserie Bar Jardin. Tijdens deze gemakkelijke maar zeer afwisselende wandeling wandelt u meteen een leuk stuk over een graspad langs de Grote Nete en via kronkelende bospaadje komt u in Zoerle-Parwijs. U struint geruime tijd over leuke gras- en bospaadjes door de bossen van natuurgebied Rothoek en via een mooie brede kasteeldreef met beuken loopt u naar het schitterende Kasteel van Gravin Jeanne de Merode, waar ook het gemeentehuis in is gevestigd. Via en prachtige park aan de voorzijde, waar het uitzicht op het kasteel steeds mooie wordt verlaat u het park en loopt u naar de Grote markt in Westerlo waar u een terrasje kunt pakken. Al snel loopt u weer langs de Grote Nete en heeft u uitzicht op het oude Kasteel de Merode. Het laatste stuk struint u geruime tijd over het mooie graspad langs de Grote Nete waar in de zomer wilde bloemen bloeien. Aan het eind is een prachtig gelegen tuinterras waar u nog kunt nagenieten.

GPS-afstand 13700 m, looptijd 3.10 uur en hoogteverschil 10 m.

Startadres: Brasserie Bar Jardin, Bergveld 120, Zoerle-Parwijs. (bij de brug). Tel: 0032-14707220. Geopend: Dagelijks vanaf 11.00 uur, woensdag en donderdag gesloten. Parkeer aan de overzijde van de brug links op de wandelparkeerplaats aan de beek.

Wandeling Bar Jardin

1. Met uw rug naar de brasserie en parkeerplaats gaat u R over het fietspad en vlak vóór de brug gaat u R het graspad in langs de Grote Nete. Volg nu ca. 1,4 km de beek en let goed op de linkerzijde. Precies tegenover 2 pilaren met ijzeren hek aan de linkerzijde gaat u R via een houten doorgang het bospad in. Na enige tijd passeert u een stuk grasland en blijf de bosrand volgen. Bijna aan het eind van het grasland gaat u aan de 3-sprong L het bospad in (met rechts een oude houten doorgang). Volg dan RD het bospad, met links een greppel. Nu opletten! Na geruime tijd gaat u aan de 3-sprong (met links een opening naar weiland) L het weiland in en loop RD, met links de bosrand. Aan het eind ind e hoek gaat u L over het bruggetje en R het graspad in. Even later steekt u schuin links het weiland over richting eind van de bomenrij en volg RD het graspad met rechts van u de afrastering. U duikt weer het bos in en dan meteen aan de T-splitsing R over de bosweg.

2. Aan de T-splitsing gaat u R langs de slagboom en volg de veldweg. Voorbij houten stal gaat u aan de 3-sprong RD en volg de smalle asfaltweg. Aan de kruising gaat u R (Stippelberg) en loop in de berm. U bent nu in Zoerle-Parwijs waar alle huizen verschillend zijn. Aan de 3-sprong met de Kolveniersstraat gaat u R. Aan de grote kruising steekt u de weg over en gaat u R (bergveld) over het klinkerpad langs de weg. Voorbij huisnummer 69 gaat u schuin L de doodlopende asfaltweg in langs huisnummer. Neem na 100 m de eerste veldweg R. Aan de 3-sprong gaat u R (Natuurpunt) langs de slagboom de bosweg in. Aan de 4-sprong met insectenhotel en zitbanken (leuke pauzeplek) gaat u RD. Het pad buigt naar links en bij houten paal volgt u RD het bospad.

3. Het pad buigt R over een bruggetje en dan gaat u meteen aan de 4-sprong L het graspad in. Volg dan RD het bospad. Volg nu geruime tijd het bospad/graspad en aan de 3-sprong (Natuurpunt) gaat u L het bruggetje over. Volg verder het graspad. Aan de T-splitsing gaat u R (groen) over het bruggetje en volg het graspad. Aan de T-splitsing gaat u L (groen). U steekt een greppel over en dan gaat u meteen L over het graspad. Aan het eind gaat u aan de ongelijke 4-sprong L over de asfaltweg (u verlaat de groene route). Na 100 m gaat u aan de 3-sprong met markeringspaal R het brede bospad in langs een naaldbos. Aan de 3-sprong met markeringspaal gaat u L langs een zitbank. Meteen voorbij de bank gaat u R over het zandpaadjes langs het smalle bosven. Blijf het zandpaadje RD volgen en aan de 4-sprong met wkp. 9 gaat u L (8). Aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u RD (wit/rood). Aan de 4-sprong gaat u RD (8, wit/rood).

4. Steek RD (8, wit/rood) via de houten brug de verkeersweg over en negeer dan meteen zijpaadje scherp links. Aan de 4-sprong met zitbank gaat u RD het bospad omlaag. Na 25 m negeert u zijpad links omlaag.

Aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u RD en na 25 m gaat u aan de ruime 5-sprong met wegwijzer en wkp. 8 R (129) door de mooie bomenlaan/dreef. Negeer zijpad rechts en aan de ruime 4-sprong gaat u RD (129). Aan de 3-sprong met zitbank en wkp. 129 gaat u RD (21). Aan de 3-sprong met slagbomen gaat u RD langs de greppel (u verlaat route 21). Aan het eind van het sportveld links gaat u aan de 3-sprong L (Kasteelpark) en dan meteen R het bospad in. Ga meteen aan de 3-sprong RD door het kasteelpark, met links het grasveld. Aan de kruising met asfaltweg en wkp. 20 gaat u RD (6) over de kasseienweg. Aan de 3-sprong gaat u L over de kasseienweg langs het kasteel/gemeentehuis.

5. Meteen voorbij het kasteel gaat u aan de ongelijke 4-sprong schuin L (6) het grindpad in en aan de T-splitsing gaat u R (6). Aan de 3-sprong met rechts Mariabeeld gaat u R en dan meteen aan de 4-sprong RD door de bomenlaan. Aan de 4-sprong gaat u R en loop nu RD vlak langs het prachtige Kasteel van gravin Jeanne van Merode en links de fontein. Meteen voorbij de fontein gaat u L het voetpad in door het park. (Hoe veder u loopt, hoe mooier wordt achteromkijkend het kasteel). Aan het eind gaat u L over de kasseienweg. Na 10 m gaat u R door de uitgang en dan R over het trottoir langs de doorgaande weg. U bent in Westerlo. Aan de grote kruising met verkeerslichten gaat u RD. Bij huisnummer. 20 steekt u links via zebrapad de weg over, ga R langs huisnummer. 16 en bij de zuil gaat u L de straat in. Aan de 3-sprong gaat u R de eenrichtingsweg in. Langs huisnr. 9 Aan de T-splitsing gaat u L (dit heet Grote Markt) en dan komt u links bij huisnr. 28 bij het terras van Den Tramhalt, een leuke pauzeplek.

6. Loop richting de kerk en vlak voor de kerk gaat u aan de 3-sprong R door de Rietstraat. Negeer klinkerpad links. Aan de 5-sprong met kapelletje en wkp. 130 gaat u precies RD over het grindpad (met rechts 4 witte paaltjes). U passeert een hoge schietpaal en aan de t-splitsing gaat u R over het grindpad langs de Grote Nete. Aan de T-splitsing met wkp. 19 gaat u L (13) de brug over en dan meteen bij wkp. 13 R (12) het pad in langs de Grote Nete. (Waar rechts de bomen ophouden heeft u rechts een mooie blik op het oude Kasteel de Merode). Volg dan geruime tijd het pad langs de beek. Aan het eind steekt u voorzichtig de drukke doorgaande weg over (rechts is een oversteek plaats). Loop RD omlaag naar de beek en ga L over het gras langs de beek.

7. Na 100 m buigt u met de beek mee naar rechts. Volg geruime tijd de meanderende beek en aan de 3-sprong met wkp. 190 gaat u RD (189). Aan de 3-sprong gaat u RD (189) langs de beek. Na geruime tijd gaat u aan de 3-sprong met wkp. 189 RD (391) langs de beek. Bij de brug gaat u bij wkp. 391 R (93) de brug over en dan komt u links bij Bar Jardin, de sponsor van deze wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken. Het personeel verneemt graag wat u van de wandeling vindt. Er is een mooi tuinterras aan de achterzijde. De brasserie verhuurt ook een schitterende vakantiewoning die iets verder in het bos ligt).

1368. ZOERLE-PARWIJS 13,5 km

Ten westen van Tessenderlo ligt net buiten het dorp Zoerle-Parwijs de Brasserie Bar Jardin. Tijdens deze gemakkelijke en bosrijke wandeling wandelt u even langs de Grote Nete en via leuke bospaadjes loopt u naar het dorp Herselt. U struint geruime tijd langs bosranden en door bossen en dan loopt u Westmeerbeek binnen. Even later komt u bij het prachtige witte Kasteel Ter Borght of Nieuwhof dat gerenoveerd is. U wandelt weer even langs de Grote Nete en via leuke voetpaadjes komt u bij een mooie visvijver. De terugweg wandelt u een flink stuk langs de Grote Nete en het laatste stuk loopt weer door de bossen. Aan het eind is een prachtig gelegen tuinterras waar u nog kunt nagenieten.

GPS-afstand 13500 m, looptijd 3 uur en hoogteverschil 4 m.

1. Met uw rug naar de brasserie en parkeerplaats gaat u R over het fietspad en steek via de brug de grote Nete over. Meteen na de brug gaat u R het graspad in langs de beek. Let op! Meteen na een bocht naar rechts gaat u bij markeringspaal (357) L het bospaadje in. Na enige tijd passeert u een bruggetje. Aan de 3-sprong (ca. 50 m vóór de doorgaande weg en huis) gaat u R het begroeide bospad in. Aan de 3-sprong met ijzeren poort gaat u L over de asfaltweg langs huisnr. 16. Aan het eind steekt u de voorrangsweg over en gaat u R over de grasberm langs de weg. (Waar de greppel begint loopt u links langs de greppel, vlak langs de hoge afrastering). Volg daarna RD de weg en voorbij huisnummer 9 gaat u L (huisnummer 5 – 7 ) de bosweg in. Voorbij husinummer 7 wordt de weg een bospad.

2. Aan het eind van de afrastering gaat u aan de 3-sprong L het smalle paadje in door struikgewas. U passeert een balkenbruggetje en volg het kronkelende bospaadje. Bij wat omgevallen bomen buigt het pad voor een greppel naar rechts. Aan de 3-sprong gaat u RD (234). Aan de 3-sprong gaat u RD (234) en kort daarna aan de 3-sprong voor een weiland R (234) over de veldweg. Aan de 3-sprong met wkp. 234 gaat u RD (276). Aan de 3-sprong met een klinkerweg gaat u RD (276). Aan de T-splitsing met wkp. 276 gaat u R (186, Asbroek) over de asfaltweg door het dorp Herselt. Voorbij huisnummer 51 gaat u aan de 3-sprong R (186) de grindweg in. Na 30 m gaat u aan de 3-sprong L (186) de bosweg in. Volg het bospad langs de hoge afrastering en aan de T-splitsing met wkp. 186 gaat u R (234) de bosweg in. Negeer zijpad rechts.

3. Aan de 3-sprong met markeringspaal gaat u L het begroeide graspad in, u verlaat route 234. Na enige tijd buigt het paadje links langs de afrastering en aan de 4-sprong met wkp. 42 gaat u RD (275) over het graspad. Negeer graspad rechts. In het bos gaat u aan de 3-sprong met wkp. 275 RD (202). Aan de 3-sprong gaat u L (202). Voorbij bruggetje gaat u aan de T-splitsing L (202). Aan de 3-sprong gaat u RD over klein bruggetje en dan loopt u langs een weiland. Daarna loopt het pad door het bos en voorbij een vlonderpad loopt het pad langs de afrastering van een weiland. Blijf de afrastering volgen en aan de T-splitsing gaat u R (202) de bosweg in. Aan de T-splitsing voor een stuk grasland gaat u L (202). Via een bruggetje volgt u RD het bospad. Aan de T-splitsing bij de bosrand gaat u L. Na 40 m gaat u aan de 3-sprong R, met links een grasveld. Het pad buigt rechts over de houten brug en dan gaat u L het bospad in (202). Na 10 m gaat u aan de 3-sprong R (202). Aan de 4-sprong gaat u RD (202).

4. Aan de 4-sprong met zitbank en wkp. 202 gaat u L (66). Aan de 3-sprong met wkp. 66 gaat u RD (68). Bij huisnr. 25 passeert u een zitbank. Aan de 3-sprong gaat u RD over de Goorstraat. Aan de T-splitsing gaat u L (68). Aan de 3-sprong met wkp. 68 gaat u R (377) de doodlopende weg in. De weg wordt een veldweg en aan de 3-sprong voor een houten huis gaat u L (377) het voetpad in langs de afrastering.

Aan het eind volgt u RD (377) de klinkerweg en aan de 3-sprong gaat u RD. Aan het eind steekt u voorzichtig de voorrangsweg over en gaat u R (204) over het fietspad. Let op! Zodra u links het kasteelpark ziet en het witte kasteel stapt u L over de greppel en loopt u over het gras naar het kasteel. Loop links langs het kasteel en aan het eind gaat u L over het grindpad. (U kunt natuurlijk eerst R het kasteel Ter Borght of Nieuwhof bekijken). Aan de 3-sprong bij de mooie witte brug gaat u L (204) door het park. Aan het eind buigt het pad naar rechts (204).

5. Aan de 3-sprong (waar u rechts nog even het kasteel ziet) gaat u L (204) het bospad in. Aan de T-splitsing gaat u L (204). Voorbij vlonderpad gaat u aan de T-splitsing met wjp. 204 L (280) over de veldweg langs de Grote Nete. Aan de 3-sprong gaat u RD (280). Aan de kruising bij de brug gaat u L over het trottoir (Netestraat). Aan de ongelijke kruising gaat u R (Ter Voort) de klinkerweg in. Volg RD het graspad en aan de T-splitsing gaat u R (280). Aan de T-splitsing met brug gaat u L het bospad in. Aan de 3-sprong gaat u L (280). Let op! Na 30 m gaat u L het paadje in, met rechts een greppel. U passeert een mooie plek met banken en volg het bospaadje. Aan de 3-sprong (met links hoge afrastering) gaat u R. U komt uit het bos en aan de 3-sprong gaat u RD (320 langs een grasveld. Het pad loopt het bos in en bij de visvijver loopt u L (332) langs de vijver over het gras. Buig met de vijver mee naar rechts over het gras en blijf vlak langs de vijver lopen (U kunt ook links over het grindpad lopen). Loop links langs de kantine en dan gaat u scherp L de grindweg omhoog.

6. Boven aan de T-splitsing met wkp. 52 gaat u R (26) de brug over en dan meteen aan de kruising met wkp. 26 R (22) terug langs de Grote Nete. Aan de kruising bij de volgende brug gaat u RD langs de Grote Nete. Na geruime tijd gaat u aan de 3-sprong met wkp. 22 RD (24) langs de beek. Negeer alle zijpaden en aan de 3-sprong met wkp. 24 gaat u RD (390). Na zeer geruime tijd ziet u rechts aan de overzijde een rond prieeltje en dan buigt de beek haaks naar rechts. Nu opletten! Na ca. 400 m ziet u rechts aan de overzijde een ijzeren hek. Ga precies tegenover dit hek L het bospad in door een houten doorgang.

7. U komt uit het bos en dan gaat u aan de Y-splitsing R over het graspaadje dat rechts langs de heuvel loopt. Volg dan het pad met links de bosrand. Aan de 3-sprong gaat u RD het bospad in. Negeer zijpad scherp links en dan passeert u een slagboom. Bij ijzeren poort gaat u RD door de bomenlaan. Volg dan de asfaltweg en aan de voorrangsweg gaat u R over het fietspad. Even later komt u weer bij Bar Jardin, de sponsor van deze wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken. Het personeel verneemt graag wat u van de wandeling vindt. Er is een mooi tuinterras aan de achterzijde. De brasserie verhuurt ook een schitterende vakantiewoning die iets verder in het bos ligt).